Bij het schrijven van dit weekstuk zijn afgelopen week de laatste vluchten Melun en Roye ingekorfd en zijn inmiddels gelost en op hun terugreis.
Als we met z’n allen terugkijken op het vliegseizoen 2024 kunnen we stellen dat het een moeilijk seizoen was waar het weer grote parten in speelden.
Door de weeks veelal mooi weer en op de zaterdagen slecht weer.
Hierdoor hebben we de nodige vluchten moeten uitstellen en zelfs enkele vluchten doorgeschoven naar de zondag. Ondanks dat het een moeilijk seizoen is geweest hebben toch alle wedvluchten doorgang kunnen vinden van veelal de geplande losplaats.
Een speciaal wordt van dank wil ik via deze weg richten aan de vervoercommissie, chauffeurs, bijrijders en loodsmedewerkers in het bijzonder die met hun flexibele instelling eraan bij hebben gedragen dat we dit moeilijke seizoen 2024 hebben kunnen vervoeren met alle verschuivingen en uitstellingen opgeteld.
Ook voor onze lossingscommissie was het een seizoen van de lange adem. Vele uren achter de PC zitten om de weerkaarten te bestuderen om het juiste lossingsmoment te kiezen en dat weer af te moeten stemmen met de zusterafdelingen die in ons vlieglijnen staan en dan nog de toestemming krijgen van het IWB om te mogen lossen wat ook weleens voor de nodige wrijving heeft gezorgd.
Ook een woord van dank aan de werkploegen in de verenigingen die ook tijdens de verschuivingen van de wedvluchten hun flexibiliteit hebben getoond !
Zoals gezegd is het vliegseizoen weer ten einde en kan een ieder zich weer gaan opmaken voor de vergaderingen, tentoonstellingen en kampioenenhuldigingen.
Ook voor ons als bestuur zijn we druk bezig met onderzoeken welke weg we volgend jaar in gaan slaan. Op vervoersgebied zal er veel gaan veranderen. Zo zijn we bezig met het kijken hoe we het met het wagenpark gaan doen, de overschakeling naar RUCO manden op alle vluchten, vervoer uitbesteden want in eigen beheer zal een moeilijk klus worden nu vanaf 1 januari 2025 een slimme tachograaf verplicht is en veel van onze vrijwilligers nog werkzaam zijn in het beroepsgoederenvervoer.
Daarbij lopen zoals u ongetwijfeld hebt vernomen nog de fusieplannen met Zeeland ’96 en een stukje van Zuid Holland (Hoeksche Waard en Zuid Hollandse eilanden). Dus alles wat nu nog loopt is één grote complete puzzel m.b.t. vervoer, wagenpark en de nieuwe afdeling Zuid West Nederland.
Omdat er dus de nodige wijzigingen op stapel staan en om de sport betaalbaar te houden willen we bij deze ook meteen de oproep doen aan de kleinere verenigingen om meer te gaan samenwerken met elkaar c.q. te fuseren/aan te sluiten bij een andere zustervereniging. Dit alles om onze duivensport betaalbaar te houden. We hebben momenteel een 6 tal verenigingen teveel om een ophaalroute te kunnen schrappen. Als we het ophalen door een externe partij moeten laten gaan doen zal daar ook een ander prijskaartje aanhangen als dat we het in eigen beheer konden doen.
Stof tot nadenken dus.
Rest mij u allen een goed winterseizoen toe te wensen en alle kampioenen op welk niveau dan ook gefeliciteerd met het behalen van dat resultaat !!
Pedro van Kastel
Secretaris